8004-5 3553 041
برای مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید
امروز : سه شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۹
مرکز فوریتهای چاپ تبریز
طراحی گرافیک در صنعت چاپ
54 بازدید
پنج شنبه ۸ آذر ماه ۱۳۹۷
اندازه قلم :
مرکز چاپ تبریز

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک در واقع اصطلاحی است عام برای حرفه‌ای متشکل از طراحی حروف ،تصویرسازی ، عکاسی وچاپ به منظور ارائه اطلاعات یا آموزش . این اصطلاح را اولین بار ویلیام ادیسون دیگینزدر سال ۱۹۲۲ بکار برد . با این همه فقط پس از جنگ جهانی دوم بود که کاربرد آن رایج شد .
ارتباط بصری در مفهوم آن تاریخ طولانی مدتی دارد. زمانی که انسان اولیه برای یافتن غذا به شکار‌‌ می‌رفت وجای پای حیوانی را بر روی گل‌‌ می‌دید ، در واقع نوعی نشانه بصری را مشاهده می

کرد .اثر گرافیکی میتواند نشانه باشد ، مانند حروف الفبا؛ با یک نظام نشانه‌ای دیگر را شکل دهد؛ مانند علائم جاده‌ای . علائم گرافیکی در کنار هم تشکیل تصویر‌‌ می‌دهد . طراحی گرافیک در یک معنا حرفه انتخاب یا ساخت علائم وآرایش آنها بر یک سطح برای انتقال یک ایده است. گرافیک هنری است که ترسیم کردن ونگاشتن عناصر اصلی آن را تشکیل‌‌ می‌دهند.
طراحی گرافیک به مثابه یک تخصص فقط از اواسط سده۲۰ مطرح شد. تا آن هنگام شرکت‌ها ومؤسسات تبلیغاتی توسط هنرمندان تجاری اداره‌‌ می‌شد این متخصصین عبارت بودند از : صفحه بند ؛حروفچین که عنوان ومتنرا با تمام جزییات طرح ریزی میکرد؛تصویرگران که هر نوع آثار ترسیمی از نمودارهای فنی تا اسکیسهای مد را تهیه‌‌ می‌کردند؛ هنرمندان طراح حروف،روتوش کاران ودیگرانی که طرح های نهایی را برای تکثیر آماده‌‌ می‌کردند. امروزه طراح گرافیک با مؤسسات وآتلیه‌ها همکاری دارند. آنها نه تنها تبلیغات و آگهی‌ها ،بلکه مجلات وروزنامه‌ها یی را که این آگهی‌ها در آن چاپ‌‌ می‌شوند ،طراحی‌‌ می‌کنند تا اواخر سده‌ی ۱۹ آثار گرافیکی ، به صورت سیاه و سفید بر کاغذ چاپ‌‌ می‌شد . طی چندین سده ، کارکرد های اصلی گرافیک اندک تغییری یافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گیرد .
نخستین کارکرد طراحی گرافیک معرفی یا شناسایی است گفتن این که یک چیز چیست ؟ یا متعلق به کجاست ؟ مانند علائم ساختمانی ، تابلو ، برچسب روی بسته بندی‌ها و … .
کارکرد دوم که در اصطلاح حرفه‌ای (( طراحی اطّلاعات )) شناخته‌‌ می‌شود ، در زمینه‌ی اطلاع رسانی و آموزش است و رابطه‌ی یک چیز را با یک چیز دیگر از نظر جهت ، موقعیت و مقیاس ، مشخص‌‌ می‌سازد . مانند نقشه و نمودار .
کارکرد سوم که متمایزتر از این دو کارکرد است یعنی نمایش و تبلیغ ( پوستر و آگهی ) که به قصد جلب توجّه مخاطب و ماندگار کردن پیام است.

در قرن بیستم تبلیغات و چاپ تجاری ، به هنر گرافیک یورش‌‌ می‌برد اما آثار چاپی هنری که به وسیله‌ی ماشین های دستی و به روش های کمابیش سنتی انجام‌‌ می‌گیرد ، به زندگی خود ادامه‌‌ می‌دهد . هنرمندان تجسمی به ابداعات طرح و حروف‌‌ می‌پردازند . لیتو گرافی، حکاکی روی چوب و لینو لئوم ، تیزاب کاری ، سیلک اسکرین و سریگرافی و چاپ های مخلوط ، همه امکاناتی هستند که نقّاشان به کار‌‌ می‌برند .

طی دهه‌ی ۱۹۶۰ ، طراحی گرافیک به عنوان شیوه‌ای برای حل مشکلات ارتباطی و اطلاع رسانی مطرح شد و به همین ترتیب در رسانه های همگانی نیز به عنوان مد مطرح شد . چیزی که با سلیقه‌ی به روز بودن و حتی پیشرفت ، مرتبط بود . اما تغییر در سبک آن حاصل آشنایی با رشته های هنری(گرافیک) ۳ چندمین عامل مؤثر ، مانند پیشرفت های فناوری در حوزه‌ی رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود .

و از آنجایی که تنها هنر ، بصری نبود و کلام نیز در آن نقش مؤثری داشت ،‌‌ می‌توانست مورد توجه کارشناسان و صاحب نظرانی که نسبت به اهمیت اجتماعی ارتباطات ، آگاه شده بودند ، قرار بگیرد .
طراحی گرافیک ، طی دهه‌ی ۱۹۶۰ علاوه بر حوزه هایی که پیش از آن ، در اختیار سنّت های صنعتگری بود ، مانند طراحی روزنامه ، به رسانه‌ی جدید تلویزیون و ویدئو هم گسترش یافت . نقش طراحی گرافیک در خدمات عمومی و تبلیغات فرهنگی نیز افزایش پیدا کرد .

در دهه‌ی ۱۹۷۰ ، طراحی گرافیک به بخشی از تجارت پول بدل شد و عمدتاَ از ن برای ارائه‌ی نوعی هویت بصری قابل تشخیص برای شرکت‌ها بهره برداری شد . تمام سازمان‌ها و مؤسّسات ، هرچند کوچک ، ضرورت استفاده از یک نوع نماد یا نشانه را حس کردند . به تدریج طراحان ، جهت بازاریابی محصولات و خدمات و خلق تصاویر که بتواند یک محصول یا شرکت را مشخص سازد ، به کار فرا خوانده شدند . با ظهور رایانه های شخصی، طراح ، تقریباَ کنترل کاملی بر تمامی مراحل پیش از چاپ پیدا کرد .

طراحی گرافیک ، در برگیرنده‌ی نوعی زبان است با دستور نامعین و با الفبایی پیوسته در حال گسترش ، ما تنها زمانی یک اثر گرافیکی را به درستی درک‌‌ می‌کنیم که بتوانیم زبان آن را بفهمیم .

طراحی گرافیک در ایران ۵ موضوع مهم در هنر گرافیک ، وسعت اثر گذاری و تأثیر عمیق قدرت پروردگی آن در مخاطب است .
طراحی گرافیک در جهان امروز ، شکل دهنده‌ی ارتباطات بین الملل است . میزانم تأثیر گذاری سیاست های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی چه در ابعاد کوچک مثل فروش کالا و چه در ابعاد بزرگ مثل مقبول ، جلوه دادن سیاست و یک سازمان بین المللی نه تنها به محتوی بلکه به کیفیت کار طراح گرافیک آن بستگی مستقیم دارد . امروزه در هر گوشه‌ی فعّال از جهان ، شاهد همکاری نزدیک میان خبرگان تکنولوژی و طراحان گرافیک ، هستیم .
با شناخت صحیح بازارهای جهانی و ضوابط حاکم بر آن‌ها ، کشور ما نیز‌‌ می‌تواند به جرگه‌ی صادر کنندگان طراحی گرافیک بپیوندد و از این طریق ، در آمدی ارزی همانند سایر کالاهای صادراتی را تأمین نماید .

طراحی و هنر گرافیک ایران به دلیل نیاز به تحول و تجدد ، دچار دگرگونی مثبتی شد ؛ اما این دگرگونی ، همزمان و همپا با دیگر تحولات متجددانه ، صورت نگرفت و سال‌ها طول کشید تا در اواسط دوره‌ی رضا شاه ، به مدد دو تن به نام های فردریک بالبرگ سوئدی و موشخ سروری ارمنی و فارغ التحصیل آکادمی هنر مسکو که بر ایران مهاجرت کردند ، تحول و تجدد در گرافیک معاصر ، شروع به شکل گرفتن ، نمود .

گرافیک مدرن ایران با کوشش های این دو و بعد با تلاش طراحان ایرانی نسل‌ها بعد از آن در جامعه ، مطرح و شناخته شد و حضوری مستقل پیدا کرد .
پیش از آن ، هنر گرافیک در زمینه هایی چون طراحی فرش ، کاشی ، پارچه نقوش سفال ها، تصویر گری و تحریر کتب و … موجود بودند .
طراحی گرافیک در ایران ۶ از دوره‌ی قاجار ، با جدی شدن مسئله‌ی چاپ ، طراحی و گرافیک نیز حضور مشخص تری یافت و فنون و نقوش سنّتی طراحی ، توسط نقّاشان در زمینه های جدید به کار برده شد .
اما به دلیل عدم آشنایی با فنون جدید در این حرفه ، تحول لازم به وجود نیامد . پس از شکست ایران در جنگ های ایران و روس ، نیاز نیاز به تغییری اساسی و سریع ، در ذهن نخبگان شکل گرفت ، تجارب و آگاهی‌ها ی غربی ، موضوع تجربه‌ی هنرمندان داخلی قرار گرفت و چشم انداز تازه و مؤثری را به روی جامعه گشود . در عرصه‌ی معماری ، نقّاشی و حتّی سیاست ، بدعت های بزرگ و تازه‌ای اتّفاق افتاد ؛ اما در طراحی ، هیچ سبک ، مکتب یا شیوه‌ی نویی به وجود نیامد .

تا مدت‌ها تالبرگ و سروری تنها طراحان مسلط و آگاه به رموز جدید بودند که سفارشاتی اعم از دولتی و گاه شخصی ، دریافت‌‌ می‌کردند و کس دیگری به تجربه‌ی جدید ی دست نزد و آنچه تحت عنوان گرافیک مطرح‌‌ می‌شد ، تصویر گری هایی بود که به شیوه‌ای قدیمی اجرا‌‌ می‌شد . پذیرش تكنیك جدید از طرف صاحبان فن و صنایع ، با توجّه به بهره وری بالای آن ، امری بدیهی است و هنرمند طراح است كه باید ذهن خود را با این تكنیك ، سازگار كند و هنر خویش و جامعه را با توانایی و تسلط و امكانات آن هماهنگ و همسو سازد .

از كارهای تالبرگ ، آرم راه آهن ایران و آرم سابق روزنامه‌ی اطّلاعات است . در آثار او تلاش برای آشتی میان گرافیك مدرن و نقش های ایرانی دیده می‌شود .
این دو حتی پیروانی نیز پیدا نكردند و تا سال‌ها به تنهایی در عرصه‌ی تولید گرافیك مدرن ، فعّالیّت داشتند .

طراحی گراقیک در ایران ۷
تعطیلی گرافیك در ایران را نمی‌توان به عدم پذیرش جامعه و عكس العمل او در برابر نوگرایی نسبت داد،زیرا در همین شرایط ، سفارش های روزافزونی دراین زمینه وجود داشت
دلیل این امر ، شاید در عدم آمادگی و توانایی هنرمند ایرانی در تطبیق هنر خویش با پدیده‌ی نو باشد . پدیده‌ای كه ارتباط تنگا تنگ با تكنیك نو دارد . عدم آگاهی به ارتباط حاصل كار هنری با تكنیك و نیز عدم آگاهی به تكنیك نو ، طراحی ایران را سال‌ها دچار افسردگی كرد .

چند سال بعد با گشایش دانشكده‌ی هنرهای زیبا و فعّالیّت كسانی چون محمد بهرامی در اواسط دوران محمدرضا شاه ، گرافیك به دست هنرمندان ایرانی ، جان تازه‌ای گرفت .
از اواخر دهه‌ی سی و اوایل دهه‌ی چهل ، حركتی جدید در رجوع دوباره به نقوش و گنجینه بی همانند طراحی ایران شد . امّا این بازیابی باید با آگاهی كامل به مفاهیمی باشد كه در پشت هر یك از نقوش و طرح های گذشته قرار دارد . در غیر این صورت باعث ویرانگری خواهد شد .
آنچه پس از پیروزی انقلاب ، در این زمینه صورت گرفته است ، بازیابی درك نشده این گذشته‌‌ می‌باشد .

شاخه های طراحی گرافیك ۹
امروزه با پیشرفت هنر گرافیك و گستردگی كاربرد آن در مقاطع مختلف این هنر ، شاخه های متعددی از قبیل تصویرسازی ، پوستر ، طراحی آرم و نشانه ، صفحه آرایی ، طراحی حروف و بسته بندی كه از هم متمایز هستند را دربرگیرد . همه این‌ها در مفهوم عمومی گرافیك ، جای دارند و برای احاطه و آگاهی هر كدام از این رشته‌ها باید تجربه هایی در آن رابطه ، انجام داد تا به مهارت و كارآیی لازم رسید .

شاخه های طراحی گرافیک ۱۰

تصویر سازی

شاید پر جاذبه ترین شاخه‌ی رشته گرافیك برای یك نقا ش ، تصویر سازی باشد .
مصور سازی یا تصویر سازی یا ایلستراسیون ، از گرایش های نقاشی درحیطه گرافیك است . ایلستراتور با توجه به تكنیك های خاص این رشته ، در زمینه طراحی و نقاشی ، به موضوعاتی كه به نوعی با گرافیك در ارتباط هستند ، می‌پردازد مانند طراحی كتاب كودك .

شاخه های طراحی گرافیک ۱۱

آرم ، نماد ، نشانه ( علائم تجاری )

حروف یا علامتی كه برای نمایش یك فعّالیّت ، یا یك شی ء ، طراحی شده باشد ، نماد است . نماد ممكن است تصویری یا انتزاعی باشد و در زمینه‌ی فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی یا تجاری به كار رود .
نشانه یا آرم ، بیان مفهوم یا شكل چیزی است كه در قالب شكلی دیگر در ذهن متجلّی‌‌ می‌شود و آن را باید روی كاغذ ، ثبت كرد و تماماَ بیانگر چیزی است كه عینیت پیدا كرده است .

طراحی نشانه ، اصطلاحی برای هماهنگ سازی نیازهای نشانه‌ای ، مسیر یابی ، آموزشی و
اطلاع رسانی ، برای استفاده در محیط های شهری ، ساختمان‌ها و مناسبت های مهمی چون نمایشگاه‌ها است . در طراحی نشانه ، ریتم ، فرم ، تكنیك و قدرت اجرایی ، یكجا به نمایش در می‌آید .
علامت تجاری ، نشانه‌ای به شكل یك نماد یا حروف نشانه است كه برای شناسایی یا وحدت بخشی ، به محصولات و خدمات و … استفاده می‌شود .

شاخه های طراحی گرافیک ۱۲

صفحه آرایی

طراحی ، ترسیم ، پیش طرح كتاب ، آگهی تبلیغی ، عنوان صفحه و … كه طراحی برای تعیین ظاهر و ارتباطات بین عناصری چون تصاویر ، عكس و متن تهیه می‌كند ، صفحه آرایی است .
معمولا تا پیش از انتخاب طرح نهایی ، چندین نوع صفحه آرایی آماده می‌شود تا بهترین آنها از نظر اندازه ، رنگ و … تولید شود .

شاخه های طراحی گرافیک ۱۳

طراحی حروف

آرایش و تخصیص حروف در مرحله‌ی آماده سازی پیش از چاپ است كه به چاپ ا ز نوع فلزی ( لترپرس ) مربوط‌‌ می‌شود . برای انواع حروفچینی كه با هر نوع سیستم حروفچینی ، انجام شده باشد نیز ، طراحی حروف اطلاق می‌گردد .
اما طراحی حروف كه طی دهه‌ی ۱۹۲۰ و اوایل ۱۹۳۰ در اروپا شكل گرفت . طراحی حروف نوین ، بخش بسیار محسوس و مرئی مدرنیسم در طراحی گرافیك به حساب می‌آید و تلفیقی است از آثار و نوشته های ویلیام موریس و جنبه هایی ا ز جنبش های معاصر هنری

مانند كوبیسم ، فوتوریسم ، دادا ، داستیل و ساخت گرایی . این رویكرد ، ریشه در روسیه و آلمان داشت و پیروانی در هلند ، چكسلواكی و لهستان .

شاخه های طراحی گرافیک ۱۴

پوستر

در اواخر قرن نوزدهم میلادی ، بر اثر تحولات مصور سازی و پیوند نزدیكی كه بین نقاشی و چاپ برقرار شده بود ، پدیده‌ی تازه‌ای موسوم به پوستر یا آفیش یا پلاكارد به وجود آمد .
پوستر به عنوان نوعی طرح گرافیكی به مقوله‌ی نمایش و تبلیغ تعلق دارد كه در آن باید تصویر و كلمات به شكل مختصر ، مرتبط با یك مفهوم واحد و به یاد ماندنی باشند .
پیش از چاپ سنگی ، پوسترها مانند كتاب ، به روش چاپ برجسته و با جوهر مشكی و گاه با قالب های چوبی ، چاپ می‌شدند .
با گذشت چندین دهه از تاریخ ظهور عكاسی ، این امكان وجود نداشت كه عكس را در ابعاد بزرگ و با شمار انبوه ، تكثیر كنند . در این دوره معمولاَ نقاشان ، طرح های پوستر را نقاشی‌‌ می‌كردند . تصویر به صورت دستی ، بر سطح مستوبی لوح چاپ ، منتقل‌‌ می‌شد . این روش تا بعد از جنگ دوم جهانی هم رواج داشت .

پوستر های نمایشی ، اولین نمونه از آگهی های دیواری بودند كه ضمن تحول ، اصول و قواعد پوستر سازی را پی ریزی كردند . این آگهی‌ها مربوط به تماشاخانه های متعددی بود كه در اروپا وجود نداشت .
پوستر های مصور آن دوره علاوه بر تبلیغ در مورد تماشاخانه‌ها ، مغازه‌ها و حراج‌ها و وسایل حمل و نقل ، در عرصه‌ی تبلیغ كتاب نیز رواج داشت . این پوسترها در آن زمان فقط به رنگ سیاه چاپ می‌شد.

شاخه های طراحی گرافیک ۱۵

در حوزه‌ی هنر پوستر ی آخر قرن نوزدهم آثار تولوزلوترك ، بیش از دیگران‌‌ می‌درخشید . پوستر رنگی مصور با نام ژول شره ، هنرمند فرانسوی ، آغاز‌‌ می‌شود .
هنرمندان پوستر این دوره ، آزادی زیبایی شناختی و جسارت خلاقانه‌ای را به نمایش گذاشتند كه با اولین تجلیات اختراعات فن آورانه در تولید و تكثیر آثار گرافیكی همراه شد .

لیتو گرافی در اواخر سده‌ی نوزدهم ، به هنرمند امكان داد تا سطوح بزرگ یكدست را چاپ كند و از رنگ ، بهره برد و به طراح ، امكان داد تا حروف نگاری خاص خود را انجام دهد . این كنترل بر چاپ ، آغاز طراحی گرافیك بود . بعدها فن آوری های عكاسی و رایانه‌ای ، در تولید و تكثیر تصویر و متن ، نقشی اساسی یافتند .

رایج ترین شیوه‌ی چاپ تا دهه‌ی ۱۹۶۰ به روش لترپرس بود ( نوعی چاپ برجسته از قالب های فلزی فتو گراوور و حروف ) .
در دهه‌ی ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نسل جدیدی از طراحان ، شروع به استفاده از قابلیت های رایانه كردند . طراحان گرافیك ، یكصد سال پس از آنكه هنرمندان ، رسانه‌ی جدید لیتو گرافی را به خدمت خود در آوردند . فن آوری های نوین را برای تحت كنترل در آوردن تولید متن و تصویر به كار بردند .
همان طور كه چاپ و مطبوعات ، یكباره در ایران رواج یافت ، اشكال مختلف پوستر نیز به طور ناگهانی ، ظاهر و برای مقاصد مختلف ، مورد استفاده قرار گرفت.

برخی از مشتریان ما

مرکز فوریت های چاپ تبریز
 

ارائه کلیه خدمات چاپ با بهره گیری از جدیدترین دستگاه های چاپ و صحافی در سریعترین زمان و با بالاترین کیفیت در شمالغرب کشور

ارتباط با ما
ارتباط با ما
دفتر مرکزی : تبریز - خیابان شریعتی جنوبی - روبروی پاساژ کریستال - ساختمان 69 - طبقه اول - واحد یک
تلفن های تماس : 8005 3553 041   -   8004 3553 041
اشتراک در خبرنامه
برای اطلاع از آخرین تغییرات قیمت، مشخصات خود را وارد کنید.
ایمیل
موبایل
کلیه‌ی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به مرکز فوریت های چاپ تبریز‌‌ می‌باشد
chap115.irchap115.ir - زاشح115.هق - صصص.زاشح115.هق